Pienissä, etenkin vanhemmissa purjeveneissä on yleensä perämoottori. Vaikka teholukemat ovat vastaavia, eroaa purjeveneen perämoottori esimerkiksi soutuveneen perämoottorista. Purjeveneisiin tarkoitetut perämoottorit ovat ns. pitkärikisiä, eli ne ulottuvat syvemmälle. Tämä on tarpeen, koska purjeveneen laidat ovat soutuvenettä korkeammalla.
Vaihtoehto veneen perämoottorille on tietenkin sisäänrakennettu moottori. Perämoottorissa on kuitenkin tiettyjä etuja:
Itse sain vanhan kuusiheppaisen perämoottorini veneen mukana. Veneen perämoottori oli 80-luvun Yamaha; hyvin tavanomainen käytetty perämoottori. Kone otettiin suoraan käyttöön, vaikka tehdyistä huolloista ei ollut tietoa. Ainoa tieto oli, että kone käynnistyi hyvin.
Ensimmäinen kesä sujui perämoottorilla lähes ongelmitta; muutaman kerran kone hyytyi, mutta aina saatiin vene ohjailtavaksi purjeilla ennenkuin oltaisiin päädytty matalaan veteen tai jouduttu muuten ongelmiin. Hyytymiset johtuivat luultavasti bensaletkuun päätyneistä roskista tai vastaavasta.
Koska perämoottorin toiminta on kuitenkin kokemattomalle purjehtijalle kriittistä hädän hetkellä, halusin huollattaa perämoottorini ennen seuraavaa vuotta. Koneen huoltotoimenpiteet ovat niin yksinkertaisia, että ne sujuisivat monelta itsekin tehtynä. Itse en kuitenkaan tunne koneiden sielunelämää, joten jätin sen liikkeeseen huollettavaksi.
Koska veneen irto-osat ovat talvisäilytyksessä Lappeenrannassa, koneen huoltokin tapahtui siellä. Hinnat tuskin kuitenkaan poikkeavat paljoa Helsingin ja muun Suomen välillä.
Kauppiaan mukaan pienen perämoottorin kevätkunnostus maksaisi tavallisesti noin 130 €. Koska kyseessä oli kuitenkin huoltamaton ja ainakin yhden kauden käyttämättömänä seisonut kone, joka tosin toimi huoltamattakin ensimmäisen kesäkauden melko hyvin, tuli huollon lopulliseksi hinnaksi 200 €.
Huolto oli kallis, varsinkin kun uuden ja modernin perämoottorin 80-lukulaisen tilalle saisi vain hieman enemmän sijoittamalla. Toisaalta huollettu kone on kirjoitushetkellä toiminut kaksi kesäkautta moitteetta. Käytin sen kyllä myös myöhempinä kausina keväthuollossa, vaikka isäni mielestä kyse on lähinnä valohoidosta.
Vaikka uudenkin perämoottorin saisi edullisesti, on vanhassa yksinkertaisen toteutuksen lisäksi muitakin hyviä piirteitä. Ehkä tärkeimpiin lukeutuu huolettomuus; ei ole niin hirvittävää, vaikka aloitteleva tunari konetta ja potkuria joskus vähän kolhisikin. Erilaisiin satamiin kiinnittyessä olen kolhinut potkuria poijujen kettinkeihin, mutta mitään kummoisia vaurioita en ole havainnut.
Nämä sivut ovat hinta-statistiikkaa vuosilta 2009-2016, jolloin omistin veneen.